Monday, April 23, 2007

Pansar!

Det var en skön helg den här helgen också. Det började med fredagen som jag och Geoff ägnade åt att först vänta några timmar på mat på Mogador, som vi sedan avnjöt med Liz. Sen softade vi hemma hos mig med en flaska vin och lite småprat. Det var bra som vanligt. Vi passade även på att på dagen besöka Vinmonopolet för att införskaffa det nödvändigaste. På lördagen gick vi runt i Oslo i ungefär fem timmar och tog bilder i vårsolen. Väldigt kul att se lite nya gator i Oslo där jag inte varit tidigare. Sedan på kvällen hade Martin, kollega från Storm, födelsedag. Jag fixade middag åt mig och Geoff, inget avancerat, men det var okej.

Glada i hågen och med adressen på en lapp vågade jag, Geoff och Samuel oss bort till taxistolpen, två hundra meter från där jag bor, efter en del språkförbistring och en blind taxichaffis som inte kunde läsa lappen så var vi äntligen på väg. Färden gick över vatten, genom berg och dal, efter en evighet (ca 10 min, en kvart) så var vi framme på Nåntingseteren där Martin har sin hemvist. Det visar sig att han har en sjukt stekig lägenhet som jag är (förutom sin brist på närhet till civilisationen) mycket avundsjuk på. Marie och Martin hade gjort tapas och det var uppstyrt med chips, kladdkaka, små saker på tandpetare och allt möjligt annat. Nice! Jag och Geoff gav Martin en mycket fin flaska roséchampagne, Samuel gav honom ett par rosa solbrillor (som han bär 24/7 numera). Som förutsättning att han skulle få champagnen hade jag ett krav att vi skulle avnjuta en perfect blend tillsammans, för att sprida ryktet och ärbarheten hos denna ädla dryck. En perfect blend blev fler, tillsammans med rött vin, vitt vin, och G&T blev det väl en del.

Geoff strippade, som vanligt, och hällde rödvin över sin vita tröja, flera gånger. Mycket underhållande. Jag snackade med Martins vänner och bekanta från förr. Som vanligt var köket packat med folk medans svenskarna och fransmannen härjade i vardagsrummet. När klockan var runt två ville några gå ut, jag var rätt sliten och ville mest hem och sova, det var en lång dag. Efter att ha ringt taxi och fått påminnelser om att den är där två gånger traskade vi äntligen ner och åkte in till stan igen. 180 spänn i uppkörningskostnad på grund av vårt velande, najs. Vi åkte till Fru Hagen, men jag insåg att klockan var för mycket och det var dessutom kö, så jag skippade det och gick hem istället. Bra idé. Väldigt trevlig kväll, som Martin tydligen fortsatte festande hemma fram till morgontimmarna, också en bra idé.

På söndagen käkade jag lunch med Solene på Mecca. Det regnade och var uselt väder. Hon hade precis varit och röstat i det franska presidentvalet och var dessutom bakis för första gången i livet, hehe, jag hade lite roligt åt det. Det var en trevlig lunch, men jag vet inte om det är så bra idé att träffa henne särskilt ofta, jag får ett distinkt intryck av att hon inte gett upp mig ännu. Efteråt gick jag hem och räknade på skatten. Måste pallra mig hem till Sverige för att deklarera (alla papper ligger hemma). Borde få en del tillbaks, det är bra. Har blåst mycket pengar på att leva dekadent här. Fakturerade Storm idag och pratade med min mamma, hon hade strul med internet så hon var hemma hos mig och leechade... Ciao.

- Björ

3 comments:

Anonymous said...

Hej svenske blendmaker!
Det var cool at dere kom på bursdagsfeiringen. Masse Perfect Blend mixed med øl og vin var Nice!
Geoff var også nice hele kvelden of course. Anette har plenty med buttshots fra den mannen på sin mobil.

Takk for komplimenter på leilighet og food! Det er jo bare 20 minutter unna Oslogryta, men dere utlendinger må jo bo på løkka og helst ikke bevege dere utenfor ring1 har jeg innsett ;)

Takk for Champagne og en übernice kväld!

Anonymous said...

Har kikat på bilderna (utan att visa dem för Jed! ;P ) och läst det mesta. Det jag undrar nu är, vem är denna Solene?! O.o

Kram
Syrran

Björn said...

Det är en lång historia ;).