Sunday, April 29, 2007

Spring i benen.

Vilken underbart lugn och skön helg det har varit. Vårväder, blommor, grönt gräs i parken och sol. Var ute en sväng med Geoff och Anette i fredags, det blev väldigt lugnt för mig, gled hem ganska tidigt och sov gott fram till elva på lördagen. Runt elva vaknar jag, konstaterar att det inte finns något att äta hemma, fan. Duschar och gör mig redo, ringer Geoff och hör hur läget är, han är i parken med Liz och softar, undrar om jag vill komma dit och göra dom sällskap. Tredje hjulet är budget, men jag skall ändå ut och handla frukost, så varför inte. Köper en macka på Ginas nyöppnade Subway runt hörnet och glider ned till parken. Konstaterar samtidigt att jag uppenbarligen supit bort mina solglasögon på fredagen, dubbelt fan. Lyckades ju ha dom i drygt 4 år, så det är väl okej, R.I.P.

Avnjuter en macka och några timmars solande i parken, sen efter en glass och lite promenad är det dags för Liz att gå och jobba. Jag och Geoff åker T-banan upp till Frognerseteren och fotograferar lite, väldigt mysigt och fint naturområde högt över Oslo med utsikt över stan och fjorden. Det ligger ovanför Holmenkollen. På T-banan är det jag och Geoff med kameror och femton mountainbike-cyklister med cyklar, offroadhjälmar och leriga kläder. De verkar åka hela vägen upp med t-banan och sen cykla downhill ned, som en skidlift, haha. Tre australiensiska killar som är lite äldre än de andra ger de yngre killarna ca fem minuters 'head start' innan de bränner efter i halsbrytande fart. Ser väldigt roligt, och väldigt farligt ut. Vi konstaterar att det finns snö kvar här uppe på sina ställen, och det är märkbart kyligare än nere i stan även om det är i princip helt vindstilla. Jag älskar naturen när det är så här, bort från bilar, stress och ljud. Enda som är fel är de norska studenter som tydligen firar sin examen i en månad och har ett slags festivalhärjslagfält här uppe där de super och spelar eurodisco från slutet av nittitalet. Förpestar ljudbilden med bland annat 'freestyler' och 'captain jack', fick lite rysningar, inte den goda sorten. På kvällen såg vi Tim Burtons, Corpse Bride i biografen på Storm, skönt att ha en 2K-projektor och sköna stolar för sig själv, hehe.

Idag behövde jag vara själv, så jag stannade hemma förutom en sväng till Sultan (den lokala grönsaks/arabisk mat/stuff butiken) där jag handlade lite röda linser och grönsaker. Satt inne och spelade Neverwinter Nights 2 ett tag. Läste några sidor i en bok. Det var inte så fantastiskt festligt, men det var klart behövligt. Jag är inte van att vara så här social ;). Vid nio stack jag till Storm och såg Over the Hedge med Geoff, jag älskar de karaktärerna och animationen är strålande. "But, I like the cookie." Nu sova, sen upp och jobba. Hoppas jag får betalt snart.

-Björn

No comments: